Miként határozzák meg a szokásaid a személyiséged

Göblyös G. István · SZOKÁSOK

A szokásaink határozzák meg, hogy milyen emberek vagyunk. Elvégre azokat csináljuk rendszeresen, amik beleillenek a személyiségünkbe. Van, aki alkoholista, van, aki olvasó. Van, aki számítógépfüggő, van, aki rendszeresen edz. Mi választjuk meg, mivel szeretnénk tölteni a szabadidőnket, de mégis miként folyásolja be ez a személyiségünket?

Az vagy, amit megeszel… vagy amit csinálsz?

“A cselekedet szokást szül. A szokás, karaktert. A karakter pedig sorsot.” – Charles Reade

A kapcsolat tevékenység és személyiség között a szokások kialakításával vonható összhangba.

A legtöbbünk két ok miatt küszködik új szokások és viselkedésminta kialakításával:

  1. A nem megfelelő dolgon szeretnénk változtatni.
  2. Nem megfelelően szeretnénk változtatni a szokásainkon.

A viselkedésminta megváltoztatásának három rétege van.

  1. Jellem
  2. Folyamat
  3. Eredmény

Viszont ez a rendszer nemcsak itt használatos, hanem számos más területen is, például vállalkozásoknál. Simon Sinek Kezdj a miérttel! c. könyvében a következőképpen van felírva:

  1. Miért
  2. Hogyan
  3. Mit

Könnyen összhangba tudjuk vonni ezt a kettőt, mivel ugyanarra az alapra épülnek.

De akkor, hogyan is kéne értelmeznünk ezeket?

Miért nem tudsz változtatni

Mikor látunk egy sikeres embert és azt, hogy mennyi mindent ért el az életben, azt szeretnénk, hogy nekünk is meglegyen mindaz, ami neki.

Vegyünk például egy írót. Tetszik nekünk, hogy a szerző már publikált több könyvet is, amelyek mind nagyszerűek. Gondoljuk, hogy jó vaskos bevételt is termelt belőle, így könnyedén megfogalmazódik bennünk, hogy az a hírnév, elismerés és bevétel, ami neki megvan, nekünk is jó lenne.

Ezzel elértük a legalsó és egyben leghatástalanabb szintet a viselkedésmintáknál.

Szint – Kezdő – “Valamit nagyon rosszul csinálsz.”

Ez a leggyakoribb talán, mikor változtatni szeretnénk az életünkön. Arra koncentrálunk, hogy milyen eredményeket érhetünk el, ha azt csináljuk, mint amit másoktól látunk.

Tehát a viselkedésminta megváltoztatásának csak a külső rétegét súroljuk. Egy alkoholista nem fogja letenni az italt, csak mert ihatna helyette vizet is, ami egészségesebb. Ez nem elég. Ennél mélyebbre kell ásnunk. Nézzük meg a következő szintet.

Szint – Középhaladó – “Mi is történik itt pontosan?”

A következő szint az, hogy elkezdünk gondolkozni és kutakodni, hogy mégis hogyan csinálta az adott személy azt, amit.

Hogyan írt valaki 60 könyvet?

Hogyan ért el egy pénzbeli összeget?

Hogyan vált egyéni vállalkozóvá?

Hogy épített fel egy sikeres céget?

Miután elemeztük a viselkedésmintáikat, a következő lépés, hogy beültetjük azokat a mi életünkbe. Így már nagyobb valószínűséggel tudunk elérni valamilyen kézzelfogható eredményt.

A baj az, hogy erre csak rövid távon leszünk képesek.

A hosszú távú eredményekhez szükségünk van valamire, ami csak nagyon kevés embernek jut eszébe, viszont elengedhetetlen, bármit is szeretnénk megváltoztatni magunkon, vagy a környezetünkön.

Szint – Mester – “Miért csinálják azt, amit?”

Ássunk a viselkedésminta megváltoztatásának a legmélyebb szintjére. Legyünk tisztában az okkal.

A sikeres emberek (jelentsen a siker bárkinek bármit) nem véletlenül lettek sikeresek. Tudnak valamit, amit a többség nem. Ez a valami pedig nem más, mint az, hogy miért csinálják azt, amit.

Mi az oka a tevékenységüknek? Mit szeretnének elérni vele? Min szeretnének változtatni?

Honnan indul az igazi változás?

Ha olvastunk már igazán sikeres emberek életrajzait, vagy hallottuk már a történetüket, akkor tudhatjuk, hogy szinte minden nagy, 180 fokos fordulatot egy mélypont előz meg.

Miért van ez?

Amikor az ember elvan a maga világában, akkor nem gondolkozik azon, hogy hogyan lehetne az jobb. Mivel olyan kényelmes a status quo, miért akarnánk megváltoztatni azt, ami épp elég kényelmes? Nem olyan jó, hogy ugráljunk a boldogságtól, de nem is olyan rossz, hogy elgondolkozzunk azon, hogy “mit rontottam el?”

Viszont mikor valaki elér egy igazán mélypontra, elkezdi megkérdőjelezni a dolgokat.

“Miért történik mindez pont velem?”

“Mit tettem, hogy ezt érdemlem?”

“Mit rontottam el?”

És ha valaki szerencsésen eljut a pontra, ahova nem szokott mindenki, akkor felteszi a legfontosabb kérdést:

“Én biztosan ilyen ember vagyok?”

Mikor megkérdőjelezzük önmagunkat, akkor indul el az igazi változás. Akkor, amikor észrevesszük, hogy nem azok vagyunk, akik mindig lenni szerettünk volna.

Mikor mindig arról álmodtunk, hogy írunk például egy könyvet, de egész nap csak a TV-t nézzük.

Egy író vajon ezt csinálná?

Mikor mindig kiemelkedő eredményt szerettünk volna elérni egy sportban, de a telefonunk érdekesebbnek tűnik akárhányszor csak edzenünk kéne.

Egy élsportoló is hasonlóan cselekedne?

Le kell fektetnünk a saját személyiségünk alapjait. Csak ezután tudunk munkához látni, hogy el is érjük önmagunknak azt a változatát, akik mindig is lenni szerettünk volna.

Hogyan válj azzá, akivé mindig szerettél volna

“Az eredmények azok, amiket kapunk. A folyamatok azok, amiket csinálunk. Az önmeghatározás az, amiben hiszünk.” – James Clear

Tehát láthatjuk, hogy a viselkedésminta rétegeit tekintve belülről kell kifelé haladnunk.

Ha az eredményeket nézzük, hogy miket érhetünk el – nem fog menni.

Ha csak azt nézzük, hogy miként jutunk el a célunkig – nem fog menni.

Ha azt nézzük, hogy mivé szeretnénk válni – menni fog.

Ez kell, hogy legyen a mi belső motivációnk: az, hogy minden cselekedetünkkel közelebb kerülünk ahhoz az önmagunkhoz, akivé válni szeretnénk.

Akármilyen meglepő is, de ez a folyamat mindössze két lépésből áll:

  1. Határozd meg, hogy milyen ember szeretnél lenni.
  2. Apró győzelmekkel és visszajelzésekkel bizonyítsd magadnak, hogy a jó irányba haladsz.

Tegyük fel magunknak a kérdést:

Milyen ember kaphatná meg azt az eredményt, amit én is szeretnék?

Például, ha írók szeretnénk lenni, akkor tudhatjuk, hogy ők rengeteget olvasnak. Tehát minden elolvasott könyv egy apró győzelmet jelent nekünk, hogy a jó irányba haladunk.

Ha kiemelkedő sportolók szeretnénk lenni, akkor minden elvégzett edzés, melynek a végén, majd kiköpjük a tüdőnket, szintúgy egy apró győzelem a célunk felé vezető úton.

Ezt kell azonosítanunk magunknak.

Ne arra koncentráljunk, hogy mit szeretnénk elérni, hanem arra, hogy milyen emberré szeretnénk válni.

Ugyanis a személyiségünk a szokásainkból adódik. Minden egyes cselekvés a saját személyiségünk tükrözése mind a környezetünk, mind pedig önmagunk felé.

“Az ok, hogy ilyen sokat jelentenek a szokások az nem az, hogy jobb eredményeket tudunk elérni velük (habár ez is lehetséges, nem is kicsit), hanem mert képesek megváltoztatni az önmagunkról alkotott képünket.” – James Clear


Ha tetszik ez a tartalom, akkor tetszeni fog a Két Perc Kedd hírlevelem is, ahol minden kedden küldök a feliratkozóknak 1 elmélkedést, 1 idézetet, 1 kérdést és egy bónusz tartalmat.

Iratkozz fel

És kapsz egy ajándék PDF-et:
5 Kérdés, amik mindent megváltoztattak

Mi a véleményed erről?