Miért kéne meditálnod – és hogyan, lépésről lépésre

Göblyös G. István · SZOKÁSOK

TARTALOMJEGYZÉK


Az emberek többségétől távol áll a meditáció. Nem azért mert nem tartják hatásosnak vagy hasznosnak, hanem azért mert nem tudják, hogy mi is az pontosan. Nekünk embereknek pedig ösztönös rekciónk van arra, hogy ha valamit nem ismerünk, vagy távol áll tőlünk, akkor megbélyegezzük azt úgy, hogy nem is tudjuk valójában miről beszélünk. Szeretném eloszlatni a tévhiteket és népi hiedelmeket erről.

Miért nem meditálnak annyian?

A meditáció – akármilyen meglepő is – nem feketemágia. Nem varázslat, nem hókusz-pókusz és nem, nem hippi vagy másvilági dolog. Meglepően, nem is semmittevés. A meditáció egy gyakorlat.

Egy olyan gyakorlat, ami azt edzi, amiről leginkább képesek vagyunk megfeletkezni: az elménkről.

Habár maga a meditáció nem egy ingerdús gyakorlat, ugyancsak. Mi emberek már olyan társadalom tagjai vagyunk, akik rettegnek a semmittevés gondolatától is.

Ez pedig nem vicc. Egy tanulmány során melyben az emberek önként választhattak, hogy mit csinálnak néhány percig egy üres szobában, ahol rajtuk kívül csak egy sokkoló volt, az emberek többsége inkább megrázta magát árammal, minthogy ne csináljon semmit.

Ennyire félünk a semmittevéstől.

Vajon miért?

Képtelenek vagyunk már a semmittevésben a nyugalmat megtalálni, mert azt hisszük, hogy a folytonos ingerkeltés a megszokott, jó időtöltés és a megfelelő “kikapcsolódás”. Mindegy mi történik, csak történjen valami, legyen az tv, telefon, hírek, valami értesítés, nem számít. Csak nehogy önmagunkkal kelljen egy kis időt töltenünk.

Félünk tőle, mert nem vagyunk jóban azzal az emberrel, akit egész életünk során nem tudunk hátrahagyni: önmagunkkal.

A félelem pedig olyannyira elhatalmosodott rajtunk, hogy nem is merünk szembenézni a kihívással, hogy változtassunk ezen, mert sokkal egyszerűbb és kényelmesebb a káros szokásainkkal teli komfortzónánkban maradnunk. Holott mélyen mind tudjuk, hogy ennél sokkal jobb is lehetne az életünk.

Most pedig szembe kell néznünk a legfélelmetesebb dologgal (jó, talán nem ez az).

El kell töltenünk egy kis időt önmagunk társaságában, telefon nélkül (tudom, kegyetlen vagyok) és csenddel körülvéve.

Hogyan meditálj

Annyira megszoktuk, hogy folyton online vagyunk, bele sem gondolunk, hogy milyen lehet már offline lenni, és most nem egy alkalmazásról vagy játékról beszélek, hanem az életről.

A nap bármelyik szakaszában azonnal elérhetőek vagyunk és meg se kérdőjelezzük, hogy ez rendjén van-e így.

Elfelejtettük mit jelent jelen lenni az életben. Meg is tudjuk élni a velünk történt eseményeket?

Tudjuk értékelni a pillanatokat? Vagy az a lényege az életnek, hogy minél hamarabb megörökítsünk és posztoljunk mindent?

A meditáció pont erre vezet rá: hogyan légy jelen az adott pillanatban.

Milyen is az, amikor mindössze egyetlen egy dologra koncentrálsz.

Ugyanis ennyi a meditáció: egy roppant egyszerű gyakorlat, nem csak arra, hogy újra szembesüljünk milyen csendben és nyugalomban ülni, hanem ugyanakkor fejleszti a koncentrációnkat is.

A buddhizmusban úgy tanították még a meditációt a tanítványoknak, hogy azt utasították nekik, koncentráljanak a semmire.

Viszont ez annyira fel- és kézzel foghatatlan volt, hogy rájöttek valami másra kell összpontosítani, ami egyszerűbben megérthető.

Így jött a következő tanítási módszer: figyelj a légzésedre.

Meditáció lépésről lépésre

Az összpontosított meditáció az egyik legegyszerűbb meditációs fajta. Van még jó néhány, de maradjunk egynél.

1. Helyszín

Ügyeljünk arra, hogy olyan helyiségben és olyan körülmények között meditáljunk, ahol a következő legalább 5 percben nem fognak minket megzavarni. Ugyanis pont offline szeretnénk lenni.

2. Testtartás, ülő pozíció

A filmekkel ellentétben nem kell lótuszülésben vagy törökülésben ülnünk. Úgy üljünk, ahogy nekünk az kényelmes, viszonlyag egyenes háttal, a két kezünk pedig nyugodjon a combjainkon.

3. Egy kis könnyítés fülhallgatóval

Eleinte, ha egy füllhalgatót teszünk a fülünkbe, sokat tud segíteni. Nem kell, hogy bármi is szóljon benne, csak kicsit jobban kizárja a külvilágot. Mínusz egy inger: hangok.

4. Ráhangolódás

Nézzünk magunk elé. Ne egy kifejezett tárgyra, vagy pontra. Csak kényelmesen tekintsünk előre és észleljük a tárgyakat a látóterünkben.

Vegyünk egy mély lélegzetet. Tartsuk bent egy röpke pillanatig, majd pedig fújjuk ki.

Ismételjük ezt meg még kétszer, háromszor, ezután pedig a következő kifújással lassan hunyjuk le a szemünket.

5. Csak te és a gondolataid

Most kezdődik a móka.

Ugyanis még egy ingertől megfosztottuk magunkat: látás.

Nem maradt más csak azon felület érzete, ahol éppen ülsz, a légzésed hangja és a gondolataid.

Innen kezdődik igazán a gyakorlat. Az első néhány másodpercben még azt fogjuk gondolni, hogy ez gyerekjáték. Csak beszívjuk a levegőt és kifújjuk. Esetleg mantrázzuk magunkban: beszív, és kifúj. Beszív, és kifúj.

Viszont ahogy lenyugszik a szervezetünk, egyre kisebb levegőket kell vennünk. Egyre halkabb lesz a levegővétel hangja, amire koncentrálnunk kéne és ekkor elkezd minden kavarogni a fejünkben.

Az, hogy mit álmodtunk, mit ettünk, mit kéne csinálni délután, milyen jó volt a hétvégi kirándulás, a tegnapi film milyen megdöbbentő volt.

Ezzel pedig nincs is semmi baj. Ha nem kavarognának közben gondolatok, akkor lényegét vesztené a meditáció is. Ugyanis nem gyakorolnánk semmit.

6. A fókusz visszaterelése

Egy nagyon egyszerű feladatunk van ilyenkor: amint észrevesszük, hogy már percek óta a hétvégi nagybevásárlást tervezzük a fejünkben, vagy elkalandoztunk a tegnap esti filmben, ahol a fejünkben most mi vagyunk a főszerepelő, csak meg kell állnunk és bélyegeznünk.

Egyszerűen annyit kell mondanunk magunknak, hogy “Elkalandoztam. Vissza a légzésre.” Vagy valami hasonlót. Mindössze észre kell vennünk, hogy a gondolatunk letért arról az egy dologról, amire koncentrálnunk kellene. Majd elfogadni azt és visszatérni a légzésre.

7. Ne ítélkezz!

A legnagyobb hiba, ha ilyenkor önmagunkat vádoljuk, hogy “nem igaz, hogy nem vagyok képes csak egy kicsit is a légzésemre koncentrálni.” majd felbőszülve és dacolva saját magunkkal fel is hagyunk a meditációval.

Pedig olyan nem lesz, hogy képesek leszünk csakis egyetlen egy dologra koncentrálni úgy, hogy egyetlen egy pillanat töredékéig se kalandozzunk el valamin.

De pont ez a lényege a meditációnak. Gyakorlunk. Edzük az elménket. Megtanuljuk milyen jelen lenni.

Idővel azt fogjuk észrevenni, hogy ezt a technikát az élet más területein is alkalmazzuk akár tudatosan akár tudat alatt.

Mikor valami nagy koncentrációt igénylő munkát kell csinálnunk rövid idő alatt, ahol észrevesszük, hogy a gondolataink más felé járnak. Lenyugtázzuk, majd visszatérünk a feladatunkra.

Vagy egy hosszabb beszélgetés folyamán.

Egy előadás alatt.

Az élet szinte bármely részébe beépíthető ez az egyetlen gyakorlat, ami segít abban, amit teljesen hajlamosak vagyunk elfelejteni: jelen lenni a pillanatban.

A kulcs a folytonosságban rejlik

Mivel, ahogy az élet minden területén, a meditálás is akkor lesz könnyebb, minél többet gyakoroljuk. Ezért pedig, ha nem folytonosan csináljuk, nem fogunk előrébb jutni. Ha csak fixen heti 3-4-5 alkalommal meditálunk, már akkor idővel fel fog tűnni, hogy milyen könnyű átszellemülni.

Milyen könnyű kikapcsolni. Észre fogjuk venni, hogy mennyire feltöltődünk, nem számít, hogy 5 percet meditáltunk-e vagy egy órát.

Idővel azt fogjuk mondani, hogy nem kell fülhallgató sem, mert már olyan a koncentrációnk, hogy könnyebben tudunk csak egy dologra fókuszálni és nem hagyjuk, hogy minden külső zaj elterelje a figyelmünket.

De ugyanakkor ne feledjük, hogy a meditálás nem a gondolatok és külső ingerek kizárásáról szól. Hanem arról, hogy képesek vagyunk elfogadni azt, ha hanyatlott a figyelmünk, ítélkezés nélkül.

Mert ezzel a folytonos önfigyeléssel és nyugtázással adunk figyelmet magunknak és a gondolatainknak, azon cél érdekében, hogy jelen legyünk.

Sorozat a meditációhoz

Ezt a kis ajánlást nem tudom kihagyni, mivel nekem is sokat segített, mikor elkezdtem többet meditálni. Egy Netflix-es sorozat: Headspace – Útmutató a meditációhoz. Nagyszerű sorozat, egyszerű, rövid, egyértelmű, gyakorlatokkal teli. Aki teheti és érdekli a meditáció, nézze meg, mert sok tanulság van benne, nem csak a meditációról, hanem az életről is.

Kellemes meditálást! 🧘🏻‍♂️


Ha tetszik ez a tartalom, akkor tetszeni fog a Két Perc Kedd hírlevelem is, ahol minden kedden küldök a feliratkozóknak 1 elmélkedést, 1 idézetet, 1 kérdést és egy bónusz tartalmat.

Iratkozz fel Te is és kapd meg ingyen az Életcél Útikalauzt

Egy pillanat és meg is vagyunk…
Hurrá! 🎉 Hamarosan megkapod a köszöntő emailt, az útmutatóval együtt.

Mi a véleményed erről?