Rendszer az akaraterő felett – a célkitűzés folyamata

Göblyös G. István · PRODUKTIVITÁS

Könnyen kipattan egy elhatározás a fejünkből, hogy kialakítunk egy új szokást, elvégzünk egy fontos feladatot, vagy csak pusztán kikelünk az ágyból közvetlenül az ébresztőnk után. Viszont valami miatt egyszerűen nem tudunk végül semmit sem megcsinálni: az akaraterőnk.

Elhatározva – vagy mégsem?

Oké, szóval teljes mértékben elhatároztuk, hogy holnaptól korán kelünk minden nap. Vagy elkezdünk olvasni. Vagy nekikezdünk egy nagyobb személyes projektnek. Csak úgy tombol bennünk a késztetés, tele motivációval, mégis ahogy eljön a holnap egyszerűen semmi nem úgy működik, mint ahogy mi azt elképzeltük.

Meg sem hallottuk az ébresztőt, ha mégis, akkor a 812-szer megnyomott szundi gomb után délután 3 körül kimásztunk az agyból, rápillantottunk a könyvünkre, aminek az elolvasásához már most semmi kedvünk nincs, pedig még el sem kezdtük. A személyes projektünknek meg már a nevére sem emlékszünk.

Na jó talán nem ilyen drasztikus a helyzet. Lehet, hogy sikerül délután 2-kor felkelnünk.

De miért van az, hogy hiába szeretnénk valami új dolgot hozni az életünkbe, az aligha tart néhány napig, majd utána egyszerűen szétcsúszik minden, a törekvésünkkel és a motivációnkkal az élen, azt eredményezve, hogy ismét visszaesünk a komfortzónánkba.

Ha a cél a lényeg, miért nem figyelünk az útra is?

Mindenki meg tudja mondani, hogy mit szeretne. Szeretnénk korán kelni. Szeretnénk kiolvasni egy könyvet. Szeretnénk alkotni. De azt is tudjuk, hogyan érjük el ezeket?

Mikor autóval megyünk a munkába, akkor is tudjuk mi a cél, mégsem árkon-bokron keresztül hasítunk át mindenen (vagyis jobb esetben nem), hanem vannak rendszerek amiket követnünk kell: infrastruktúra, kresz, autókezelés stb. Minden kis apró részletnek megvan a maga lényege, hogy a kívánt célhoz elérjünk. 

Hiába tűzünk ki célt, ha nem tudjuk, hogyan érjük el.

Márpedig nem tudjuk elérni a célunk, ha nincs egy rendszer, amit követhetnénk.

Ez a rendszer teszi ki a célunk eléréséhez szükséges infrastruktúrát, kreszt és autó(azaz ön)kezelelést.

Most akkor nézzük meg, hogyan alakítsunk ki egy rendszert.

A rendszer felépítése

1. A miért

Gyorsan kipattan a fejünkből, hogy mit szeretnénk. Talán elkezdünk azzal is foglalkozni, hogy hogyan érjük el azt, amit szeretnénk. De azt tudjuk, hogy miért szeretnénk elérni?

Definiálnunk kell az okot, máskülönben miért csinálnánk bármit is?

Hozhatunk példát is: azért mennek az emberek egyetemre, hogy diplomájuk legyen. Viszont ebből a szempontból ez nem helyes. Ez a végkimenetel. Egy eredmény, de nem ok. Az ok valóban az, hogy jobb pozíciót tölthessenek be, magasabb fizetésük legyen és olyan életet termetsenek meg maguknak és a családjuknak, amilyet ők szeretnének.

Most ha olvasni szeretnénk, mi a miért-ünk? Az, hogy kiolvassuk a könyvet? Nem. Az, hogy fejlődjünk. Hogy tanuljunk. Hogy többek legyünk.

Miért szeretnénk korán kelni? Azért, hogy több időnk legyen a személyes projekteinkkel és fejlődésünkkel foglalkoznunk.

Mikor kitűzök valamilyen célt, mindig ez az első lépés, amit én is csinálok. Megkérdezem magamtól, miért szeretném ezt elérni?

Idézek is ide néhány sajátot:

1. Cél: Leszokni a kávéról

Miért? – Mert túlságosan hozzászoktam. Ahogy fáradtnak érzem magam vagy elkezd egy kicsit fájni a fejem az első dolog, hogy iszok egy kávét. Fáradékonyabbnak érzem magam a mindennapokban. Elkényelmesedtem a kávézást illetően.

2. Cél: Meditáció – több figyelem

Miért? – Mert azt vettem észre, hogy nem fordítok kellő figyelmet erre az elmúlt időben. Hiába meditálok minden nap, a gondolotaim folyton elterelik a figyelmem és nem tudok jelen lenni a meditációban. Ha pedig nem tudok jelen lenni a meditációban, akkor a hétköznapokban sem tudok.

3. Cél: Előadás készítést befejezni

Miért? – Mert sokáig csak toltam magam előtt, hogy befejezzem, viszont ha csak tologatom, soha nem lesz kész. Ha nem leszek kész vele időben, akkor kapkodás lesz a végén, ami csak stresszes szituációkat szül.

Nem kell túlbonyolítani semmit, csak látnunk kell közvetlenül az okot, hogy egyáltalán miért csináljuk azt, amit.

2. A hogyan

Tudjuk, hogy mit szeretnénk és azt is, hogy miért. Akkor dolgozzunk kicsit azon, hogyan érjük el a célunk.

A hogyan képezi a rendszerünk fő részét. Itt részletezünk mindent, ami attól függően, hogy mi a célunk, tartalmazni fogja a következőket:

  • Helyszín
  • Idő
  • Emlékeztető
  • Folyamat

A helyszín képviseli azt a fizikai környezetet, ahol a célunk elérését elősegítő tevékenységünket fogjuk végezni. Azaz, hol fogjuk csinálni azt, amit kell. Ha megvan a kijelölt környezetünk egy adott tevékenység végzésére, akkor azon a helyen könnyebben át tudunk szellemülni, hogy arra koncentráljunk, amire kell.

Az időnél két dolgot kell lefixálnunk. Hogy mikor és mennyi időt fogunk foglalkozni a tevékenységünkkel. Ha pontosan be van írva a naptárunkba, akárcsak egy megbeszélés, akkor azt az időpontot nem áldozzuk fel másnak a javára, mivel akkor nekünk dolgunk van.

Az emlékeztető nem feltétlen kell, hogy telefonos emlékeztető legyen. Csak olyannak kell lennie, ami felidézi bennünk azt, hogy még dolgunk van. Például, ha olvasni szeretnénk, a reggeli megágyazásnál tegyük a könyvet a párnánkra, így mikor este lefeküdnénk, muszáj megfognunk a könyvet. Ha pedig már ott van a kezünkben, meg is történt az emlékeztetés, hogy még olvasnunk kell.

A folyamat pedig egyszerűen azt mutatja nekünk, hogy mennyi időn belül, mit szeretnénk elérni. Ha egy összetett projektet csinálunk, akkor lebontjuk azt kisebb egységekre, amikre azt mondjuk például, hogy az első lépésnek a határideje egy hét, a másodiknak 3 nap és így tovább, attól függően, hogyan ítéljük meg azokat. Vagy szokásoknál, ahogy én is szoktam, egy hónapot jelölünk ki. Egy hónapig nincs kávé. Egy hónapig minden nap meditáció. Vagy bármi más.

Az előző példáknál maradva, itt vannak a saját hogyan-jaim:

1. Cél: Leszokni a kávéról

Miért? – Mert túlságosan hozzászoktam. Ahogy fáradtnak érzem magam vagy elkezd egy kicsit fájni a fejem az első dolog, hogy iszok egy kávét. Fáradékonyabbnak érzem magam a mindennapokban. Elkényelmesedtem a kávézást illetően.

Hogyan? – A következő hónapban (folyamat) kávé helyett teát iszok reggelente (idő – mikor), közvetlenül reggeli után (helyszín) és csak egyet egy nap. A teafiltereket közvetlenül a kávéfőző elé teszem (emlékeztető).

2. Cél: Meditáció – több figyelem

Miért? – Mert azt vettem észre, hogy nem fordítok kellő figyelmet erre az elmúlt időben. Hiába meditálok minden nap, a gondolotaim folyton elterelik a figyelmem és nem tudok jelen lenni a meditációban. Ha pedig nem tudok jelen lenni a meditációban, akkor a hétköznapokban sem tudok.

Hogyan? – A következő hónapban (folyamat) minden este olvasás előtt (idő – mikor) minimum 15 percet meditálok (idő – mennyit). Az éppen aktuális könyvem borítójára egy post-it-et teszek, amire azt írom, hogy “Meditálj!” (emlékeztető).

3. Cél: Előadás készítést befejezni

Miért? – Mert sokáig csak toltam magam előtt, hogy befejezzem, viszont ha csak tologatom, soha nem lesz kész. Ha nem leszek kész vele időben, akkor kapkodás lesz a végén, ami csak stresszes szituációkat szül.

Hogyan? – A következő hónapban teljesen befejezem az előadást (folyamat). A szövegkönyvre két hetem van és még két hetem befejezni a prezentációt és csiszolni rajta (folyamat – lebontás). Minden kedden és csütörtökön munka után (idő – mikor) legalább 1 órát foglalkozok ezzel (idő – mennyit), kint a teraszon ülve (helyszín). A munkás laptop hátuljára ragasztok egy post-it-et, amire azt írom, hogy “Előadás”, így mikor lecsukom, hogy végeztem a munkával, azt fogom látni (emlékeztető.)

Nálam egy az egyben így néz ki egy célkitűzés. Most már csak rajtunk a sor.

Mivel azonban az akaraterőnk még így sem kedvez nekünk mindig, holott a lehető legkevesebbet kell neki dolgoznia, mert mindent megteremtettünk, hogy a lehető legkönyebben érjük el a célunk, egy lépést még tennünk kell.

3. Reflektálás

Ahogy elértük a kitűzött időpontot a céljainkat illetően, üljünk le, hogy reflektáljunk a folyamatra. Gondoljuk végig, hogyan telt az az időszak, amit kijelöltünk. Sikerült elérni a célunkat? Ha igen, mi az ami nagyban segített? Milyen fejlődést éreztünk? Hogy érezzük magunkat? Ha nem értük el a célunk, mi lehetett az, amiért nem sikerült? Hogyan tudnánk javítani ezen a hibán? Mivel lehetne kiküszöbölni?

Attól, hogy nem sikerül valamit elérnünk egyből, az a legrosszabb, ha feladjuk. Helyette inkább nézzük meg, hogy min javíthatunk, hogy ne essünk ugyanabba a hibába még egyszer. Elvégre az egész életünkben is úgy tanulunk nagyon sokat, hogy hibákat vétünk. De hibákat csak azok tudnak véteni, akik csinálnak is valamit. Ezért nem kell szégyellni azokat, hanem inkább tanulni belőlük.

Egy kis tanács. Ne ess abba a hibába, mint én, hogy egy hónapra négy-öt darab egy hónapos célt tűzöl ki. Ismerjük a mondást, sokat akar a szarka de nem bírja a farka. A tető legyen 3 cél, de inkább egy vagy kettő. Minél kevesebb dologra összpontosítjuk a figyelmünket és az energiánkat, annál könnyebben és eredményesebben tudjuk elérni azokat.

Összegezve

A kezedben van most már a rendszer, amivel könnyebben elérheted a céljaidat. Mindössze csak ezekre a dolgokra kell figyelned:

  • Mi a cél?
  • Miért szeretnéd elérni?
  • Hogyan szeretnéd elérni?
    • Helyszín
    • Idő
    • Emlékeztető
    • Folyamat
  • Reflektálj a folyamatra

Mi lesz az első cél, amit kitűzöl ezzel a technikával?


Mi a véleményed erről?